Behandlingsmetoder

Akupunktur

Genom Socialstyrelsens godkännande 1984 har akupunktur fått en plats i dagens sjukvård som behandlingsmetod mot smärta.

Akupunktur härstammar från traditionell kinesisk medicin. Med modern västerländsk forskning har man kunnat påvisa i studier att akupunktur har positiva effekter i form av smärtlindring samt påverkan på det icke viljemässiga (autonoma) nervsystemet.

När nålar sätts in i särskilda punkter, så kallade akupunkturpunkter, skickas impulser via tunna nerver från det behandlade området till ryggmärgen och vidare till hjärnan. Som svar på stimuleringen börjar centrala nervsystemet öka produktionen av olika ämnen, till exempel kroppseget morfin (endorfin) som bland annat bidrar till att minska smärta. Dessutom ökar blodcirkulationen i vävnaden där nålarna sitter.

Efter akupunkturbehandlingen känns musklerna ofta mycket avspända. Hur snabbt dessa reaktioner startar är individuellt och kan vara en anledning till att effekten kan dröja. Effekter av akupunktur liknar till stor del det man kan se vid muskelarbete (träning).

Akupunktur kan användas vid smärta från en vävnadsskada, det vill säga vanlig smärta. Exempel på smärtor som brukar svara bra på akupunktur är muskel- och ledsmärtor, smärtor i samband med artros eller reumatologiska sjukdomar, migrän, smärta under förlossning och bäckensmärta under graviditet.

Förberedelse

Innan behandlingen påbörjas ska smärtan eller orsaken till sjukdomen vara utredd.

Så går det till

Ett antal sterila, tunna nålar sticks  in i akupunkturpunkter som kan finnas i muskler, senor eller bindväv. När behandlaren vrider på nålarna stimuleras vävnaden och närliggande nerver. Det uppstår en känsla som kan beskrivas som pirrande, avdomnad eller tryckande.

Nålarna placeras dels i smärtområdet, dels långt ifrån; i huvud, underarmar/hand eller underben/fot. Vanligen används fem till tolv nålar per behandling. Nålarna får sitta på plats i 20 till 30 minuter och behandlingen upprepas två till tre gånger per vecka. Resultat ses efter upprepade behandlingar. Effekten kan bedömas tidigast efter cirka fem behandlingar. Akupunktur används ofta i kombination med annan behandling, till exempel rehabträning.

Eftervård

Du kan känna dig törstig och bli lite trött eller upprymd efter behandlingen. Det kan vara bra om du dricker vatten och vilar en stund efteråt.

Källa: vårdguiden.se