Behandlingsmetoder

McKenzie/MDT

MDT är en förkortning för Mekanisk Diagnostik och Terapi.  MDT kallas också för McKenziemetoden (www.mckenzie.se).

METODEN

MDT-undersökningen är en unik, logisk och grundlig genomgång av dina problem i nacke och rygg. Genom metodens tre steg får du verktygen/kunskapen att behandla dig själv.

1) Undersökning

Med kännedom om hur olika rörelser påverkar din smärta och din rörlighet kan en sjukgymnast med utbildning i MDT klassificera vilken typ av besvär du har. Undersökningsmetoden har hög kvalité och förklarar varför du har ont.

2) Behandling

Kärnan i McKenzie-behandlingen är en noggrann instruktion och träning av olika övningar – som ska upprepas i det dagliga livet. De flesta patienter kan med stor framgång behandla sig själva. Din terapeut stöttar dig och ger dig råd och hjälp under behandlingens gång. Ibland kompletterar sjukgymnasten med speciella manuella tekniker som ökar effekten av din egen behandling.

3) Förebyggande

Att du själv gör övningar då och då minskar väsentligt risken för återfall. Om besvären ändå återkommer kan du direkt påverka dem på olika sätt. Du vet vad ska göra och minimerar risken att smärtorna blir långvariga.

Patienten får lära dig att själv avhjälpa sitt problem och slippa smärtor. Målet med metoden är inte bara att lindra dina smärtor utan även att förebygga att besvären kommer tillbaka. En av huvudprinciperna är att patienten ska bli oberoende av andras hjälp och behandling. Många patienter kan vittna om att deras livskvalité ökat då man lärt sig att klara sig själv.

Kort sagt:

-Patienten får ökar sin kunskap om varför de har ont.
-Patienten lär dig enkla men effektiva övningar som lindrar din smärta.
-Patienten får kunskap om hur man förebygger att nya problem uppstår.